علل درد بازو و گرفتگی عضلات دست به صورت کامل + درمان آن را اینجا بخوانید

علل خستگی پا و ساق پا + معرفی دو درمان خانگی فوق العاده برای آن

علل درد بازو و گرفتگی عضلات دست به صورت کامل + درمان آن را اینجا بخوانید

علل درد بازو و گرفتگی عضلات دست به صورت کامل + درمان آن را اینجا بخوانیدReviewed by زهرا شفیعی on Sep 15Rating:

درد بازو و گرفتگی عضلات دست، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. چنانچخ این درد پس از مدتی برطرف شود، این درد بخاطر خستگی رخ داده است و اگر به طور طولانی مدت استمرار داشته باشد می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات دست، کمبود مواد مغذی، آرتریت، مشکلات عصبی، کم‌آبی بدن، شیوه ناسالم زندگی، بارداری و حتی شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد رخ دهد.

علائم درد بازو:

بازو یکی از شگفت انگیزترین اندام های بدن است که می تواند در کارهای گوناگونی همچون ضربه زدن با چوب گلف، بلند کردن زنبیل خرید و دست تکان دادن به قصد خداحافظی مورد استفاده قرار گیرد. البته این عضو نیز همچون اعضای دیگر بدن ممکن است به اشتباه ونامناسب استفاده شود. علل بروز درد در بازو متفاوت است که بیشتر آنها ناشی از خستگی عضلانی می باشد. اگر این درد بدون دلیل خاصی ایجاد شود، برطرف گردد و دوباره ظاهر شود، ممکن است ناشی از آرتریت باشد. در صورتی که درد به تدریج افزایش یافته و به اطراف کشیده شود، می تواند به علت شکستگی در ناحیه بازو و یا ساعد ایجاد شده باشد.

وجود جراحات در ناحیه مچ نیز می تواند درد قابل ملاحظه ای در ساعد پدید آورد. از شایع ترین علل آسیب در ناحیه مچ دست می توان به حرکات تکرار شونده نظیر تایپ کردن، چکش زدن و بلند کردن اجسام اشاره نمود. طبق نظر «تیم گویدوتی» استاد طب کار دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، درد بازو می تواند روز به روز و هفته به هفته بدتر شود زیرا که بازو فرصت استراحت نمی یابد. در نتیجه این کشش بر روی بافت ها آنقدر افزایش می یابد که بازو دیگر توان ترمیم و بازسازی خود را از دست می دهد. حتی اگر این آسیب مربوط به مچ دست باشد؛ اما درد می تواند به نواحی دیگری همچون آرنج نیز کشیده شود.

برخی دیگر از علائم درد بازو:

از دیگر علائم درد در دست و بازو می توان به گردن درد، کبودی، صدا دادن بازو در حین حرکت دادن، احساس خستگی مفرط، تب، احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه، سفتی و ضعف عضلانی، حرکت دردناک بازو، ورم بازو، احساس گرمی و قرمزی بازو اشاره نمود. معمولا در قسمت بالای بازو، آسیب دیدگی به ندرت رخ می دهد زیرا این نواحی به خوبی با ماهیچه ها پوشانیده شده اند. یکی از شایعترین علل درد بازو، التهاب تاندون عضله ی دو سر می باشد. ممکن است تاندون ساییده و یا پاره شده باشد و بدین ترتیب موجب ایجاد درد در ناحیه بالای بازو شود. از سویی دیگر وجود درد در نقاط دیگر نیز می تواند باعث درد در بازو شود. به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث التهاب تاندون ها در ناحیه شانه و سپس در ناحیه بالای بازو شود. گاهی درد شدید رو به پایین در بازوی چپ، یکی از علائم ویژه حمله قلبی می باشد. اگر این درد همراه با تهوع، تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه باشد، باید سریعا به اورژانس مراجعه نمود.

تسکین علائم بازو درد:

برای درمان درد بازو ابتدا باید فهمید که کدام ناحیه مجروح شده است و میزان جراحت تا چه اندازه است. در ذیل برخی از روش های کلی برای تسکین درد ذکر می گردد.

استراحت کردن:

اگر درد چندان شدید نباشد پزشکان توصیه می کنند فقط استراحت کرده و چند روز کار با بازوی دردناک متوقف گردد.

فعالیت آرامتر:

در صورتی که برای فرد استراحت کامل مقدور نباشد و مجبور باشد با دست درناک خود به فعالیت ادامه دهد، باید حجم کارها را کاهش داده و نیز در بین فعالیت های خود به بازوی دردناک استراحت داده شود. دکتر «اندرو تاکر» متخصص پزشکی ورزشی می گوید: «این منطقی است که به افراد فرصتی داده شود تا در حدی که احساس درد و ناراحتی نمی کنند به فعالیت خود ادامه دهند. ولی این که با وجود درد واضح و قابل توجه به فعالیت ادامه دهند غیر عقلانی است. در واقع درد یک علامت هشدار دهنده می باشد».

بالا نگه داشتن دست:

بهتر است در طی زمانی که بازو در حال استراحت است، بازو در حد سینه فرد بالا نگه داشته شود. به عنوان مثال مطلوب است زمانی که فرد روی صندلی نشسته است بازوی خود را بر روی یک بالش قرار دهد.

خنک کردن بازو:

«استیون بوگارد» از متخصصین فیزیوتراپی دانشگاه آستین، مینه سوتا می گوید: «در موضع دردناک یخ قرار دهید و آن را آنقدر بر روی موضع نگهدارید تا پوست شما احساس بی حسی کند، این زمان نباید بیش از چهار دقیقه طول بکشد. پوست را بررسی کنید تا سفید و یا آبی و کبود نشود. هم چنین می توانید از سرد کننده شیمیایی که در بین یک حوله مرطوب پیچیده شده است استفاده کنید. آن را برای مدت ۲۰ دقیقه بر روی موضع درد قرار دهید، در این بین پوست را هر ۱۰ دقیقه بررسی کنید. می توانید از داروهای مسکن موجود و با بهره گیری از راهنمای مصرف آن استفاده کنید».

مراجعه به موقع به پزشک:

اگر روش های تسکین درد فوق الذکر انجام شد ولی تغییری در درد رخ نداد ضروری است به پزشک مراجعه شود. درمان های تخصصی و پزشکی بیشتر شامل مصرف داروهای استروییدی به منظور کاهش التهاب، استفاده از آتل و یا در موارد شدید جراحی جهت ترمیم ضایعه می باشد.

علائم ضعف بازو:

شایان ذکر است نقاط مشخصی از بازو نسبت به جراحت آسیب پذیرتر می باشند. ضعف در ناحیه بالای بازو، اغلب ناشی از تحت فشار قرار گرفتن یک رگ و یا عصب در نقطه ای بین گردن تا نوک انگشتان می باشد. اگر جریان خون در نقطه آسیب دیده آهسته شود و پایانه های عصبی نتوانند علائم و پیغام ها را با تمام قدرت به مغز منتقل نمایند، در چنین حالتی کرختی و یا ضعف در ناحیه بازو پدید می آید.

آسیب های عصبی دارای اسامی گوناگونی هستند از جمله: سندروم خروجی قفسه سینه (اگر محل فشردگی جایی بین گردن وشانه باشد)، گیر کردن عصب اولنار (به ویژه از آرنج به پایین) و سندورم تونل کارپ (در مچ و دست).

اگر عصب اولنار در محلی که از زیر آرنج رد می شود دچار آسیب شود موجب بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و درد در ناحیه آرنج می شود. عموما افرادی که دست خود را به مکانی سخت تکیه می دهند، دچار این آسیب می شوند. در بین دوچرخه سواران نیز این مشکل همراه با کاهش حس انگشتان دست گزارش شده است.

مراجعه به یک متخصص:

«دکتر رمپل» در مورد درد بازو می گوید: «چنانچه گیر افتادگی یک عصب اتفاق افتاده باشد، اولین کار تعیین شدت ضایعه است. پزشکان برخی آسیب دیدگان را مستقیما به یک جراح ارجاع می دهند، به ویژه اگر علائم پایا باشند. اما ما کار را با درمان های حفاظتی نظیر استراحت تا هنگامی که علائم فروکش نمایند، استفاده از اسپیلنت، شاید تزریق استرویید به منظور کاهش التهاب آغاز می کنیم».

آموزش دیدن:

فیزیوتراپ ها به خوبی می توانند طریقه صحیح انجام کارها و یا برخی ورزش ها را در راستای کاهش فشار و کشش بر بازو آموزش دهند. گفتنی است پیش از هر کاری باید جراحت به وجود آمده درمان شود چون ممکن است جراحت عصب آنقدر شدید شود که دیگر قابل ترمیم نباشد و ضعف دائمی ایجاد کند. دکتر رمپل در این مورد چنین می گوید: «حتی اگر قصد کرده اید که آن را بعدا توسط جراحی بر طرف کنید ممکن است بهبود محدودی رخ دهد. آنچه پزشکان ترجیح می دهند این است که کاری صورت دهند که معضل منجر به ناتوانی نشود. درد بازو و درمان درد بازو راههای گوناگونی دارد. شاید مهم ترین راه درمان درد بازو استراحت کردن است. مدتی استراحت کنید و کارهای سنگین انجام ندهید. همچنین مدام بازویتان را گرم نگه دارید. دوش آب گرم هم به درمان درد بازو کمک می کند».

منبع » سایت کاردرمانی