سندروم خستگی مفرط مزمن: علائم، علل و درمان کامل آن

همه چیز درباره خستگی فک علت و درمان های مختلف آن
۱۰ مهر ۱۳۹۷

سندروم خستگی مفرط مزمن: علائم، علل و درمان کامل آن

سندروم خستگی مفرط مزمن: علائم، علل و درمان کامل آنReviewed by زهرا شفیعی on Sep 27Rating:

طبق نظر محققان و پزشکان، زمانی که استرس بیش از حد باشد خطر ابتلا به خستگی مزمن پدید می‌آید. رفع این سندروم می‌تواند زمان بر باشد، پس باید علایم هشدار دهنده‌ آن را جدی گرفت.

سندروم خستگی مفرط مزمن چیست؟

سندروم خستگی مفرط مزمن ناشی از استرس مزمن می‌باشد و باید حداقل شش ادامه داشته باشد. این وضعیت ناشی از این است که فشار بیش از حدی بر مغز انسان وارد شده است، به همین علت است که استرس، بیماری زا می‌شود.

خستگی مفرط مزمن دارای سه فاز است. فاز اول، «فاز پرودرومال» (فاز نشانه‌های آغازین) نام دارد. در این فاز علایم فشار روانی آشکار می‌شود اما شخص هنوز می‌تواند به زندگی روزمره‌ خود ادامه دهد. اگر سبک زندگی فرد عوض نشود، این خطر وجود دارد که شخص مبتلا وارد فاز دوم گردد. فاز دوم که «فاز سقوط ناگهانی» نام دارد، غالباً به سرعت و ناگهانی پدید می‌آید و ممکن است چند هفته طول بکشد. در این مرحله دیگر فرد مبتلا قادر به انجام هیچ کاری نیست. برای او بلند شدن از رختخواب، داشتن افکار روشن، تمرکز و توانایی انجام همزمان چندین کار امکان ناپذیر می‌شود. در فاز سوم که «فاز بازگشت یا بازیابی» نامیده می‌شود، فرد مبتلا با گذشت زمان بهبود می‌یابد اما بازهم بسیار خسته و دارای حساسیت در برابر استرس می‌باشد.

علائم اصلی سندروم خستگی مزمن:

خستگی مزمن می‌تواند دارای نشانه‌های زیر باشد: نداشتن تمرکز در مطالعه یا تکلم، ضعف حافظه، سردرد بسیار شدید، درد و خستگی مداوم عضلات، حساس شدن گره‌های لنفاوی گردن و زیربغل و سرفه کردن.

علل دیگر در بروز سندروم خستگی مزمن:

• کم خونی: بروز هر نوع مشکل خونی و از جمله کم بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون، باعث کم رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن و مغز می‌شود.
  • کمبود منیزیم، روی، ویتامین D: بوسیله انجام آزمایش خون، کمبود منیزیم، روی و ویتامین D قابل تشخیص است و با قرص‌های مکمل قابل جبران می‌باشد. قرص‌های مکمل باید یک ماه مصرف شوند تا اثر ضد خستگی خود را نشان دهند. همچنین با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ویتامین د بدن تأمین می‌شود.
  • کبد چرب: در اثر جمع شدن زیاد چربی در کبد، بیماری «کبد چرب» ایجاد می‌شود و راه درمان آن کاهش دادن میزان مصرف غذاهای سرخ کرده، فست فود ها و غذاهای با چربی زیاد در برنامه غذایی می‌باشد. با انجام ورزش، سرعت درمان را می‌توان افزایش داد.
  • جمع شدن سموم در بدن: تجمع سموم در بدن می‌تواند خستگی ایجاد نماید.
  • عوامل دیگر: بیماری‌های قارچی، دیابت، بیماری‌های قلبی، خواب ناکافی، غذای ناکافی، قطع تنفس در خواب، کم ‌کاری تیروئید، افسردگی، عفونت پنهان در مجاری ادراری، حساسیت‌های غذایی و خوردن کافئین زیاد.

سندروم خستگی مفرط مزمن چه تاثیری بر زندگی دارد؟

۸۰ درصد مبتلایان به سندروم خستگی مفرط مزمن را زنان تشکیل می‌دهند. غالب این بیماران افرادی علاقمند و ماهر در محل کار خود بوده و دارای مسئولیت بسیار در قبال خانواده خود هستند و دچار علامت‌های فیزیکی همچون کمردرد، سردرد، ناراحتی معده و روده، تپش قلب و کم توان شدن می‌باشند. چنین اشخاصی ممکن است خسته باشند اما آرام گرفتن و خوابیدن برایش دشوار بوده و مدام احساس دلشوره، اضطراب و ملال می‌کند.

آیا بهبود امکان ‌پذیر است؟

گفتنی است بخش اعظم کسانی که مبتلا به سندروم خستگی مفرط مزمن می‌باشند می‌توانند بهبود یابند، هرچند که این بهبود مدتی دراز طول می‌کشد و خطر بازگشت بیماری در آنها نیز وجود دارد. انجام تمرینات ریلکسیشن (آرام سازی بدن)، ورزش و خواب کافی و اختصاص وقت کافی برای بودن با دوستان و خانواده می‌تواند به بهبود او کمک نماید. معالجه می‌تواند از طریق گفتگو درمانی به صورت گروهی، یا به وسیله‌ دارو نیز انجام گیرد. فراموش نباید کرد که شرط اول درمان، برطرف نمودن علت واقعی استرس است.

چند راهکار عمومی برای تسریع درمان:

خوشحال بودن، خارج شدن از رختخواب، خوردن صبحانه کامل، استفاده حداکثری از نور خورشید، تنها نماندن در منزل و مصاحبت با افراد مختلف، حفظ تعادل زندگی، نقش بازی نکردن، حرکت کردن و هدف داشتن، نشان دادن محبت و صمیمیت خود به دیگران، اجازه دادن به دیگران برای بروز محبت خود، دور کردن کینه افراد از دل، فرصت دادن به خود و صبور بودن، راضی بودن از آنچه از زندگی نصیب شما شده است، نداشتن انتظارات خارج از توان خود، خرده نگرفتن از دیگران، صحبت با مشاور، تغییر دادن مکانیزم اندیشه خود، مراجعه به دکتر.

منبع» کاردرمانی در شرق تهران