سندروم خستگی مفرط مزمن: علائم، علل و درمان کامل آن
۵ مهر ۱۳۹۷

بی حس شدن دست, علل و درمان آن + روش های پیشگیریReviewed by زهرا شفیعی on Sep 21Rating:

بی حس شدن قسمت هایی از دست و یا دست ها می تواند نشان دهنده محدود شدن جریان خون و یا ایجاد آسیب به عصب ها باشد. این سندروم از جمله مواردی است که در طی چند سال اخیر در بین مردم عادی و حتی ورزشکاران نیز افزایش قابل توجهی یافته است. به طور حتم دلیل وقوع آن الگوی نه چندان صحیح زندگی، پیامدهای منفی تکنولوژی های نوین، کار طولانی مدت با موبایل و کامپیوتر و غیره است.

علت:

گاهی از اوقات گزگز دست همراه با علائمی همچون سوزن سوزن شدن دست، کرختی یا سوزش کف دست می باشد. برخی از مواقع خواب رفتن انگشتان دست اگر به صورت موقتی رخ دهد می تواند ناشی از هر فعالیت هایی مثل فعالیت های ظریف حرکتی (نقاشی کردن) یا اشتباه خوابیدن بر روی یک دست باشد که بدین ترتیب فشار زیادی بر روی یک یا چند عصب تحمیل می گردد. این می تواند ناشی از بیماری های مثل سندروم تونل کارپال، بیماری تخریب دیسک در ستون فقرات گردن و اسپرز استخوان باشد. بی حس شدن انگشت کوچک و انگشت حلقه نیز می تواند به علت گیر افتادن یا فشرده شدن عصب زند زیرین در بازو ایجاد شود.

علائم سندروم تونل کارپال:

در سندروم تونل کارپال معمولاً علائمی همچون احساس مور مور شدن یا گزگز دست، سوزش، خارش، بی حسی انگشتان دست یا کف دست وجود دارد. گاهی این علائم در شب بیشتر ظاهر می‌شود و شخص را از خواب بیدار می کنند پس شخص احساس می ‌کنند که لازم است برای رهایی از این علائم، دستان خود را تکان دهند. دیگر علائم آن عبارتند از: گرفتگی عضلانی، گردن درد، احساس سوزن سوزن شدن دست، جوش زدن، احساس سوزش کف دست، سرد شدن دست ها یا انگشت ها، احساس درد در دست، انگشت یا بازو، افزایش کرختی و بی حسی دست در حین تایپ کردن یا نوشتن، حساسیت لمسی.

روش های مختلف درمان:

راه و روش درمان گزگز، بی حسی، مورمور، سوزن سوزن شدن و خواب رفتن دست ها به شرح ذیل می باشند:

تجویز دارو:

از داروهای متعددی همچون داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و داروهای مسکن غیزتجویزی دیگر می توان برای تسکین درد، التهاب و خواب رفتن دست ناشی از سندروم تونل کارپال استفاده نمود. گفتنی است داروهای ادرار آور نیز باعث کاهش التهاب می شوند. تزریق مستقیم کورتیکواستروئیدها یا داروی لیدوکائین هم می توانند باعث تسکین فوری و موقتی علائم شود. مطالعات نیز نشان می دهند که مکمل های ویتامین B6 (پیریدوکسین) می تواند در تسکین علائمی چون بی حسی و گزگز دست و مچ دست موثر واقع شوند.

استفاده از مچ بند:

استفاده از «مچ بند طبی آتل دار» باعث تسکین علائم گزگز دست و خواب رفتن انگشتان دست می شود. در بازار این مچ بندها در دو نوع سفت و نرم موجود هستند، اما باید مچ بندی برای خود انتخاب شود که مخصوصا برای بیماری و علت گزگز مچ دست طراحی شده است.

انواع روش های پیشگیری:

از جمله روش های موثر جهت کاهش فشار بر روی دست و مچ به منظور جلوگیری از گزگز و خواب رفتن دست می توان به این موارد اشاره کرد:

• استفاده نمودن از نیروی کمتر: به عنوان مثال بسیاری از افراد در زمان انجام کارها بیش از حد نیاز از دست های خود استفاده می کنند. باید دست و مچ دست خود را شل نمود تا از خستگی و کشیدگی عضلانی جلوگیری شود.
  • استراحت های طولانی تر: با انجام حرکات کششی در حین انجام کارهای تکراری باید به دست های خود استراحت داد.
  • قرار دادن مچ دست در وضعیت خنثی: قرار دادن مچ دست در وضعیت خنثی یا به صورت صاف، مانع از بروز مورمور شدن و گزگز دست می شود.
  • یادگیری طرز صحیح نشستن و ایستادن: هم تراز بودن بالاتنه، گردن و شانه مانع آسیب به مچ دست و دست ها می شود.
  • گرم نگه داشتن دست ها: در صورتی که محیط کار سرد باشد، ناحیه دست بیشتر دچار سفتی و درد می شود. می توان برای گرم نگه داشتن دست و مچ دست از دستکش بهره گرفت.

منبع » سایت کاردرمانی