علل درد بازو و گرفتگی عضلات دست به صورت کامل + درمان آن را اینجا بخوانید

درد لگن در ناحیه مفصل ران (علائم، علل و درمان آن را اینجا بخوانید)Reviewed by زهرا شفیعی on Sep 15Rating:

از جمله آزاردهنده ترین درد های سیستم اسکلتی در انسان، درد مفصل ران می باشد که می تواند اختلالات جدی را در راه رفتن فرد ایجاد نماید. معمولا فرد دچار درد مفصل ران، با لنگش راه می رود. این درد در همه سنین می تواند پدید آید، چه در فرد ۱۵ ساله و چه در فرد ۶۰ ساله، حتی ورزشکاران هم می توانند دچار این بیماری شوند.

برخی از علائم در مفصل لگنی:

• درد کشاله ران که اطراف بغل و باسن را شامل شده و تا پشت لگن یا ران نیز منتشر می گردد.
  • ظاهر شدن درد لگن در هنگام انجام حرکات کششی.
  • انتشار و پخش شدن درد از لگن به سمت زانوها.
  • ناتوانی در نشستن برای مدت زمان طولانی و بدون هیچ نوع حرکت کششی برای تسکین درد.

منشا درد در مفصل ران:

• اگر در اثر عفونت یا شکستگی، استخوان های دو طرف مفصل ران آسیب ببینند می تواند موجب درد در این مفصل شود.
  • پیرامون مفصل ران را بافت بافتی کلفتی احاطه کرده که به آن «کپسول مفصلی» گفته می شود. در درون کپسول مفصلی، لایه سلولی نازکی به نام پرده سینوویال Synovial membrane قرار گرفته است که مسئول ترشح مایع سینوویال می باشد. عملکرد مایع سینوویال یا مایع مفصلی، لغزنده کردن سطح غضروف مفصلی و تغذیه نمودن غضروف مفصلی می باشد. از این رو، بروز هر نوع التهابی در پرده سینوویال مفصل ران به علت بیماری های عفونی یا روماتیسمی و یا غیره می تواند باعث بروز درد در مفصل ران شود.

• تاندون ها و عضلات، در اطراف کپسول مفصل ران قرار گرفته اند. در میان تاندون ها و کپسول مفصل ران، کیسه هایی وجود دارد که بورس Bursa نامیده می شود. بیماری التهاب بورس های اطراف مفصل ران، بورسیت Bursitis نامیده می شود که می تواند موجب درد مفصل ران شود.
  • گاهی اوقات منشا درد خود مفصل نیست بلکه گاهی از اوقات این درد ناشی از «هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای» می باشد که می تواند موجب احساس درد در مفصل ران شود.
  • عموما درد مفصل ران در سمت جلو، یعنی در ناحیه کشاله ران احساس می گردد و گاهی در قسمت خارجی لگن و یا حتی در پشت لگن و پشت باسن. در هر صورت منشاء اکثر درد های پشت لگن، ستون مهره یا مفصل ساکروایلیاک می باشد.

شایع ترین علل ایجاد کننده درد در مفصل ران:

التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن، آرتروز مفصل ران، روماتیسم مفصلی در مفصل ران، اسپوندیلیت انکیلوزان در مفصل ران، سینوویت گذرای مفصل ران، عفونت های مفصل ران، عفونت استخوان لگن، پوکی استخوان، راشیتیسم، نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران، بیماری پرتس، هرنی یا فتق کشاله ران، سیاتیک، سرطان استخوان، شکستگی های بالای استخوان ران و از جمله شکستگی گردن استخوان ران و یا شکستگی اینترتروکانتریک، شکستگی استرسی لگن، در رفتگی مفصل ران، کشیدگی تاندون ها و عضلات کشاله ران، پوکی استخوان گذرای مفصل ران، پارگی لابروم در مفصل ران، بورسیت تروکانتر و یا التهاب دیگر بورس های اطراف مفصل ران، هرنی ورزشی، مرالژی پارستتیکا Meralgia paresthetica، حمله بیماری کم خونی داسی شکل Sickle cell anemia، لغزش سر استخوان ران، فیبرومیالژی، گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران.

درمان با کمک جراحی:

در صورتی که این نوع بیماری درمان نشود می‌تواند منجر به تورم استخوان‌ها و مفاصل شود، که در اغلب موارد در آینده به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز خواهد بود. اما با اجرای یک روش جدید جراحی، با حداقل میزان پیش روندگی هم می ‌توان این تعویض اصلی را انجام داد. این روش جدید جراحی اینگونه است که پزشک جراح دو یا سه بُرش به اندازه دکمه را در منطقه مورد نظر ایجاد می نماید و بعد تجهیزات جراحی و یک عدد دوربین کوچک را وارد ناحیه لگنی نموده و به کمک تصویربرداری این دوربین، جراح می‌تواند استخوان اضافی را برش یا تراش دهد و در صورت نیاز غضروف مفصل را ترمیم نماید.

منبع: سایت کاردرمان تهران